Fördomar

"Alla alkoholister lever på gatan!" eller "Är man emo så skär man sig och har svarta kläder!"


Jag älskar fördomar! Att döma folk utifrån vad majoriteten i samhället tror är så jävla
roligt. Att sitta och diskutera tillexempel vad feminister gör på dagarna och hur de
lever och ser ut. Det är kul, men egentligen vet jag att det inte stämmer till 100%.
Allt är överdrivet. Precis som i vilken jävla veckotidning för tjejer som helst.
Men det är återigen kul!
Några fördomar som jag har och har haft många år. Är jag ensam?


                      Alkoholister Det absolut första som ploppar upp i mitt huvud när jag hör
ordet "alkoholist" är en igenväxt man med trasiga kläder, bruna tänder, tanig kropp
och i handen håller han en spritflaska med T-Röd som han varsamt har silat genom
en limpa. De bor på Stockholms gator och på vintrarna sover de i trapphus och
använder torgvantar. Jag kan väl inte vara den enda med den bilden i huvudet?



                      Emos Randiga strumpbyxor (gärna i någon neonfärg och svart),
spretig kjol, bandtröja, Converse och en massa armband i olika färger. Det är vad de
har på sig. En piercing sitter inte fel och håret är påkostat med olika färger även där.
Konstiga luggar som är alldeles för långa och spretigt hår bombat med hårspray.
Musiken de lyssnar på dagligen i sin iPod nanlo är lite skrikig med "djupa" texter om
döden och kärlek. Ofta läggs texterna ut på Bilddagboken i kursiv text tillsammans
med en bild på bandet. Alla skär inte sig själva, men många. Pappas engångsrak-
hyvlar minskar drastiskt och de göms längst in i garderoben. Med några skärsår på
armarna går de till skolan, men väl där går de inte på lektionerna. De äter inte riktig
mat, men Coca Cola, choklad och lösgodis från Konsum går bra att proppa i sig.
På fritiden "flummar" de med sina vänner, tar kort i fågelperspektiv med ena handen
för munnen och uppspärrade ögon. När de kommer hem lägger de ut bilderna på
alla deras communitys och skriver texter som "Söwtnows" eller "Hihi lewkte liwte idag!"



Feminister I mitt huvud är feminister tjejer med hår under armarna, uttöjda hål i öronen, piercings, möjligen har de välskötta dreads eller rakade på huvudet och är väldigt politiskt intresserade. Många är homosexuella och ogillar starkt män. Rättvisemärkta kläder/väskor och KRAV-märkt mat är ett måste! De är nämligen vegetarianer och bor i ett hus i utkanten av allt där de odlar egna grönsaker i ett litet land. När de inte delar ut gula blad om jämställdhet på festivaler, gatufester etc. så sitter de i skräddarställning på backen, kanske röker de och planerar inför den bohemiska Frankrikeresan. På kvällarna tänder de ljus, lyssnar på P1 och äter linsgryta med egenodlad sallad. De jobbar antingen på en ladugård eller i någon liten fabrik där de gör samma saker hela dagarna för låg lön. Eftersom de älskar naturen så tänker de på miljön och cyklar till jobbet och affären. Kläderna består av ett par mossgröna linnebyxor, ett vanligt svart linne och sandaler från när pappa var ung.
På vintern åker raggsockorna fram.




Det är såhär jag tänker. Jag lever på fördomar och jag älskar det! /Sofie


Kommentarer
Postat av: Hummert

Både jag och Robin är feminister.



Mina fördomar riktar sig främst mot östeuropéer. Framför allt Ryssland. Allt är grått och förfallet, klyftan mellan rika och fattiga är stor, folk är smala och sjuka medan gräddan av samhället har pälsmössor och såna muffar man sätter händerna i. Gamla tanter går i hucklen och tigger bröd och det enda ryssar äter är soppor och grus. Ingenting är modernt. Alla killar upp till 25 års ålder har en sån rakad frisyr med lugg som han i Lilja 4-ever har. Kvinnorna jobbar för underlön på någon lokal matvaruaffär och dealar knark för att dryga ut kassan, eller är horor på heltid. Fy faaan, jag borde verkligen åka till Ryssland och få reda på att mina fördomar inte är sanna.

2008-06-16 @ 22:41:35
Postat av: BosseMan

Fördomar är oftast kul, men också jävligt jobbiga.

2008-06-17 @ 15:23:15
Postat av: Svar till Hummert:

Jag vet att ni båda är feminister. Fortsätt med det!



PRECIIIS så som du säger om östeuropéer tror jag med. Det är fan så det är. De har lätt krokiga näsor som blir allmänt röda pågrund av den ihärdiga kylan i öst. De som bor på landet (alltså de som bor 10 mil från närmsta stad)har aldrig sett en mobil med kamera och får barn med sina egna syskon eller kusiner. Så ÄR det säkerligen där. Jag ska åka till Ryssland. Ska du med?

Postat av: Fridah

Sofie Sofie, du är så jävla rolig!

2008-06-17 @ 23:00:36
URL: http://indiepopochskit.blogg.se/
Postat av: Titti

HAHA

det är precis så jag ser på både, emos, feminister & alkoholister :P

fan vad bra skrivet!

2008-06-18 @ 19:46:12
URL: http://tittigilbert.blogg.se/
Postat av: Hummert

Det är inte emo du beskriver förresten, det är en deppad popare.

2008-06-18 @ 21:47:22
Postat av: Titti

jag undrar om hummret vet skillnaden på Popare och emo :)

hoppas att du har haft och kommer ha en bra dag! :)

kram

2008-06-19 @ 14:04:22
URL: http://tittigilbert.blogg.se/
Postat av: Hummert

Det är ju uppenbart Titti som inte förstår skillnaden. Lök.

2008-06-26 @ 22:48:58
Postat av: Bella

Haha fan vilket härligt inlägg. Har alltid stört mig så mycket på fördomar att jag inte hunnit tänka på att det ju är ganska roligt ^^ För beskrivningarna var ju helt klockrena - det är ju precis vad som dyker upp i huvet när man hör orden!

2008-08-07 @ 21:28:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback